Du er her: Forside » Øjenkirurgi » Grå stær

Grå stær

Alle undersøgelser og operationer udføres af Niels Løgstrup som er speciallæge i øjensygdomme og har stor erfaring inden for moderne grå stær kirurgi. Nico Gampenrieder er også ansat som overlæge på Odense Universitetshospitals øjenafdeling.
H.C. Andersen Klinikken råder over avanceret udstyr til undersøgelse og operation for grå stær. Der er ikke ventetid på operation.
Efter operation for grå stær vil over 95 % opnå forbedret syn.

Forundersøgelse

Ved forundersøgelsen vil øjenlægen foretage en grundig undersøgelse af dine øjne. Hvis dine gener skyldes grå stær, vil en operation oftest kunne bedre dit syn.
På forundersøgelsesdagen bliver øjnene dryppet med pupiludvidende dråber, som i de fleste tilfælde forringer synet et par timer efter undersøgelsen. Du bør derfor ikke selv føre bil umiddelbart efter.
Du vil blive spurgt om, hvilken medicin du eventuelt tager.
Forundersøgelsen varer ca. ½ time.

Grå stær skyldes uklarheder i øjets linse, som medfører, at synet efterhånden bliver sløret. Ved operationen fjernes den uklare linse ved hjælp af ultralyd og erstattes med en kunstig linse.
I langt de fleste tilfælde foregår operationen i lokal bedøvelse og ambulant, men Privathospitalet H.C. Andersen Klinikken kan også tilbyde operation i fuld bedøvelse og/eller indlæggelse.
Selve operationen varer ca. 20 min., men du skal beregne et samlet tidsforbrug på operationsdagen på ca. 1 - 1 ½ time.

De første døgn efter operationen kan øjet være lettere irriteret og løbe i vand. Enkelte får lette smerter eller kløe i øjet, når bedøvelsen holder op med at virke. For at afhjælpe lette smerter anbefales T. Panodil (Pamol, Paracetamol, Arax) á 500 mg 1 ½ - 2 tbl. maks. 4 gange pr. døgn.
Lettere rødme og fornemmelsen af grus i øjet er almindelige reaktioner efter operationen.
Almindelige vante aktiviteter kan genoptages umiddelbart efter operationen. Du må dog ikke gnide hårdt i øjet eller bade i svømmebassin de første 2 uger.
Klinikken udleverer øjendråber, øjet skal dryppes 3 gange dagligt i et par uger for at forebygge betændelse, irritation og hævelse. Vær opmærksom på, om der er behov for hjælp til drypning.
Dagen efter operationen vil du blive ringet op af Nico Gampenrieder og 1 - 2 uger efter operationen vil der være et kontrolbesøg i klinikken. Dette er med i prisen.
Kontrolbesøget vil ofte kunne kombineres med operation af andet øje, hvis dette også skal opereres.
Risiko for komplikationer:
Der tilstøder sjældent alvorlige komplikationer. Det er dog meget vigtigt, at du straks kontakter H. C. Andersen Klinikken eller øjenlægen:
• Hvis du får stærke smerter i dagene efter operationen, hvor Panodil (Paracetamol, Pamol eller lignende) ikke hjælper.
• Hvis synet bliver dårligere, end det var lige efter operationen.
• Hvis der kommer kraftig rødme i øjet (let rødme er helt almindeligt).
Andre øjensygdomme som f.eks. forkalkning af nethinden, grøn stær eller følger efter sukkersyge øger risikoen for komplikationer. De fleste vil dog kunne forvente en forbedring af synet. I ovennævnte situationer informeres du grundigt af lægen ved forundersøgelsen.
Rev. igen 14.12.19

Operation af grå stær i lokal bedøvelse pr. øje 9.500 kr