Du er her: Forside » Øjenkirurgi » Skeleoperation

Skeleoperation

Skelen er en øjensygdom, hvor øjnenes akser ikke er parallelle. Øjnene peger i forskellige retninger, de kan skele indad, udad, opad eller nedad.
Skelen kan oftest korrigeres ved en operation på øjenmusklerne, som sidder udvendigt på øjet. Ved en meget stor skelevinkel kan det være nødvendigt at operere to gange.
Inden evt. operation skal du til en forundersøgelse, hvor øjenlægen undersøger dine øjne grundigt, og I aftaler, om operationen skal foregå i lokal bedøvelse eller i fuld bedøvelse. På H. C. Andersen Klinikken kræves en minimumsalder på 15 år ved ope
ration i fuld bedøvelse.

Operationen
Ved operationen i lokal bedøvelse bliver du dryppet med lokalbedøvende øjendråber, inden du går ind på operationsstuen. På operationsstuen vil du yderligere få lagt lokalbedøvelse i øjenomgivelserne.
Ved operationen slækkes og strammes øjenmusklerne et bestemt antal millimeter, som er forudbestemt ved forundersøgelsen.
Der anvendes selvopløselige tråde, dvs. de forsvinder af sig selv i løbet af et par uger.
Operationen varer ca. 1 time.

Hvis operationen foretages i lokalbedøvelse, kan man gå hjem kort tid efter operationen. Er operationen foretaget i fuld bedøvelse, skal du blive i klinikken, til du er helt vågen.
De små tråde, der er syet med, kan give en fornemmelse af sand i øjet. Disse gener forsvinder efter et par uger. Du skal undgå at gnide i øjet.
Efter operationen vil øjet være rødt og hævet i nogle uger. Rødmen og hævelsen kan tiltage i dagene efter operationen, og der kan komme lidt blodig væske fra øjet. Efter ca. 3 uger er øjet næsten normalfarvet igen.
Efter operationen skal øjet dryppes med øjendråber - 1 dråbe 3 gange dagligt i 14 dage. Øjendråberne bliver udleveret i forbindelse med operationen, dråberne mindsker risikoen for hævelse og infektion.
Du kan få lette smerter efter operationen, disse smerter kan lindres med 2 tablet Pinex (Paracetamol, Pamol, Panodil) 3-4 gange dagligt.
Så længe øjet er rødt og hævet, frarådes badning i svømmehal og havvand for at undgå infektion.
Øjenomgivelserne kan renses let med en fugtig gazeserviet med lunkent vand. Tag en ren serviet for hver rensning. Ved hårvask skal du undgå at få vand og sæbe i øjet.
Du vil blive tilbudt kontrol ca. 1 uge efter operationen og igen efter ca. 1 måned.
Skole eller lettere arbejde kan som regel genoptages efter et par dage, du må læse, se TV, bruge computer og gå tur. Fysisk hårdt arbejde bør undgås i ca. 1 uge.

Efter operationen kan den nye øjenstilling risikere at være under- eller overkorrigeret.
Der kan forekomme forbigående dobbeltsyn.
Der kan tilkomme lettere øjenbetændelse. Enkelte kan reagere allergisk overfor tråd eller øjendråber.

Rev. igen 17.10.2020

Forundersøgelse inkl. almindelig øjenundersøgelse 1.000 kr