Du er her: Forside » Organkirurgi » Hæmorider

Hæmorider

Hæmorider er en udvidelse af blodårerne i endetarmsåbningen. De fleste hæmorider er forbigående og opstår ofte i forbindelse med graviditet eller forstoppelse. Når hæmoriderne er til stede, kan det lindre at behandle med hæmoridesalve eller lokalbedøvende salve. Begge dele kan købes i håndkøb på apoteket. Efter nogle uger forsvinder de fleste hæmorider af sig selv.
Der kan være grund til kirurgisk behandling, såfremt hæmoriderne har været til stede gennem en længere periode. Før der tages stilling til operation, du til en forundersøgelse, hvor du samtidig får lavet en kikkertundersøglese af den nederste del af endetarmen (rektoskopi).
Før kikkertundersøgelsen skal der om morgenen tages en tube Toilax, da tarmen skal være tømt. Toilax kan købes på apoteket i håndkøb.

Ved operation fjernes hæmoriderne og overskydende hud (marisker). Sårene er efterfølgende åbne og læges i løbet af 1-2 måneder.
Indgrebet kan foretages i lokal bedøvelse supleret med medicinrus eller i fuld bedøvelse.
Hvis du har været i lokal bedøvelse kan du forlade klinikken umiddelbart efter operationenen. Har du været i fuld bedøvelse går der 2-3 timer, inden du kan forlade klinikken.

De første dage efter operationen er der betydelige smerter blandt andet pga. af hævelse, og der vil være behov for smertestillende tabletter. Efter operationen anbefales der smertebehandling med tablet Panodil (Pinex, Paracetamol, Pamol), 2 tabletter á 500 mg 4 gange daglig. De kan supplere med tablet Bonyl á 500 mg (udleveres på klinikken) 1 tablet 2 gange daglig. Desuden får du 3-4 tabletter Ketogan med til de første dage.
Sårene skal holdes rene med sæbebadning eller håndbrusning 2-3 gange daglig, og hver gang du har haft afføring.
For at holde afføringen lind anbefales, at du drikker rigeligt med vand, og at du tager et let afføringsmiddel de første dage. Der kan tages Magnesia eller Laktulose, som kan købes i håndkøb på apoteket.
Der må påregnes sygefravær i ca. en uge.

Komplikationer
Almindeligvis vil der være småblødning de første dage efter operationen. Det er kun meget sjældent, at der kommer behandlingskrævende blødning eller infektion.
I sjældne tilfælde kan der optræde komplikationer som inkontinens og forsnævring af endetarmsåbningen.

Rev. igen 23.09.18

Operation for hæmorider i lokal bedøvelse, ambulant 8.000 kr