Du er her: Forside » Ortopædkirurgi » Håndkirurgi » Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom

Årsagen er oftest ukendt. Lidelsen kan give "fummelfingerthed", sovende fornemmelser og evt. også smerter i flere fingre. De sovende fornemmelser og smerterne virker tit søvnforstyrrende.
Symptomerne skyldes en nerveafklemning i håndleddet.
Ved forundersøgelsen vurderer kirurgen, om der evt. er behov for en EMG/ENG (nerveledningsundersøgelse).

Operationen foregår i lokal bedøvelse. Inden operationen lægges en meget stram manchet om armen dels for at undgå blødning og dels for at give kirurgen et bedre overblik.
Der lægges et 6-8 cm. langt, S-formet snit fra midten af hånden og op over håndleddet.
Det ledbånd, som er årsag til afklemningen, gennemskæres, hvorved pladsforholdene bedres.
Såret syes sammen, der sættes plaster og forbinding over.

Operationen foregår ambulant. Det vil sige, at du kan tage hjem umiddelbart efter operationen. Tråde og forbinding fjernes efter ca. 14 dage. Det er vigtigt, at du holder hånden højt (over hjerteniveau) og i ro efter operationen.
Det kan være godt at have en pude eller lignende at hvile armen på både dag og nat.
Dagen efter operationen er det vigtigt at bevæge fingrene let. Tag endelig ikke for hårdt fat. Hånden skal så vidt muligt fortsat holdes højt for at mindske risikoen for hævelse og smerter.
Ved lettere arbejde anbefales en sygemelding på 3-4 uger, ved hårdt/tungt arbejde anbefales 6 ugers sygemelding.
Indtil trådfjernelse/den store forbinding er fjernet, skal du anvende en plastikpose om forbindingen, når du går i bad.
Efter trådfjernelsen er det vigtigt, at du begynder at bruge hånden og fingrene igen.
Der kan være behov for lettere smertestillende medicin efter operationen, 2 tabletter Panodil (Pamol, Pinex, Paracetamol) á 500 mg, maks. 4 gange dagligt tilrådes efter behov.
Du kan forvente, at der går 2-4 uger, før hånden kan bruges normalt igen.

Der er som ved enhver operation risiko for blødning, infektion og ændret følsomhed omkring operationsarret.

Rev. igen 30.10.2020

Operation af karpaltunnesyndrom i lokalbedøvelse 8.000 kr