Du er her: Forside » Ortopædkirurgi » Håndkirurgi » Springfinger

Springfinger

En springfinger er en finger, hvor bøjning og strækning foregår i spring. Springene skyldes enten en senefortykkelse eller en forsnævring af seneskeden.
Der er sin regel ømhed ved fingerens grundled og smerter, når fingeren bøjes. Når fingeren bevæges, kan man høre en klikkende lyd. Undertiden kan føles en knude i håndfladen ved fingerens grundled.
Årsagen til springfinger kendes ikke.
Ved forundersøgelsen vurderer kirurgen, om lidelsen evt. kan behandles med en blokade. Alternativt kan fingeren opereres.

Inden operationen lægges en stram manchet om armen dels for at undgå blødning og dels for at give kirurgen et bedre overblik.
Operationen foregår i lokal bedøvelse.
Ved operationen lægges et lille snit (ca. 2 cm) ved fingerens grundled, og seneskeden spaltes. Såret syes sammen, og der anlægges en mindre bandage.

Operationen foregår ambulant, det vil sige, at De kan tage hjem umiddelbart efter operationen. De kan ikke selv køre hjem. Det er vigtigt, at De holder hånden højt (over hjerteniveau) de første 3-4 dage.
Det er også vigtigt, at fingrene bevæges med det samme.
Bandagen kan De selv fjerne efter 2-3 dage. De må gerne tage bad med en plasticpose over bandagen.
Der kan være behov for lettere smertestillende medicin efter operationen, 2 tabletter Panodil (Pamol, Pinex, Paracetamol) á 500 mg, maks. 4 gange dagligt tilrådes efter behov.
Trådene bliver fjernet på klinikken efter ca. 14 dage.
Efter trådfjernelsen er det vigtigt, at De begynder at bruge fingeren som normalt.

Der er som ved enhver operation risiko for blødning, infektion og ændret følsomhed omkring operationsarret.

Rev. igen 30.10.2020

Operation af springfinger i lokalbedøvelse, ambulant 6.800 kr